mijn boeken

Recensies en reacties

Zo’n zes weken is Na Mattias nu uit. Het is allemaal al veel beter gegaan dan ik had durven hopen. Goede recensies, veel lezers, veel mooie reacties – en een Duitse vertaling is onderweg. Ik dacht: ik zet de recensies en reacties weer even op een rij. Ook zodat ik ze zelf niet vergeet.

‘Peter Zantingh weet de kleinheid van het verhaal met grootsheid te brengen.’ – DWDD-boekenpanel

‘Een hoopvol boek, over de menselijke veerkracht, en een pleidooi voor het goed om je heen blijven kijken.’ – NRC

‘Een ingenieuze constructie. Zantingh heeft weinig woorden nodig voor een verhaal dat toch veelomvattend is.’ – Het Parool

‘Zantingh geeft de verschillende personages op overtuigende wijze een eigen stem. In deze imponerende roman laat hij zien dat een dood meer impact heeft dan je misschien zou denken. Dat is, in zekere zin, een troostende gedachte.’ – HP/De Tijd

‘De vriendin van Mattias heeft zijn nieuwe fiets in huis staan, een nutteloos blinkende fiets. Een jongen wilde een koffiehuis beginnen met Mattias, een ander krijgt langzaam het besef dat hij alcoholist is, grootouders komen in beeld, een roadie vertelt over concerten. Als je verder in het boek komt merk je: Mattias is er nog, en dit proza draagt daaraan bij. Dit boek maakt die jongen groter en vereeuwigt hem. Mattias is niet alleen bij die vertellers en bij deze schrijver, hij is voortaan bij ons.’ – Jan van Mersbergen, De Revisor

‘Personages die tot meeleven uitnodigen, mooie zinnen, verhalen als puzzelstukjes die in je hoofd een geheel vormen, het moeilijk benoembare benoemen – dit is een boek voor op prijzenshortlists.’ – Hebban

‘Deze ‘voetafdruk van een vroege dood’ roept nogal een eenstemmige stemming op, fijn in de werkelijkheid, maar in de wereld van de verbeelding verwacht je toch iets meer afwisseling.’ – Trouw

‘Peter Zantingh schrijft behendig om al te grote sentimentaliteit heen, zijn toon heeft iets dwingends en onverwacht gevoeligs. Het resultaat: een kleine, toegankelijke en tedere mozaiëkroman.’ – Metro

‘Na Mattias is een ketting van dit soort subtiele, psychologische verhalen waarbij Zantingh ervoor gezorgd heeft dat niet alleen familie en vrienden aan het woord komen, maar ook mensen die op een verrassende manier gelinkt zijn aan Mattias. Tezamen levert dat een prachtige roman op.’ – Dagblad van het Noorden / Tzum

‘Zantingh is er een meester in om schijnbaar bescheiden en kalm, maar tegelijk beeldend, krachtig en buitengewoon effectief ideeën, gedachten en gevoelens onder woorden te brengen. Een verademing tussen de spierballenboeken van allerlei roeptoeters. Stil genot, zo’n boek van een stilist pur sang.’ – De Limburger

‘Zantingh toont zich in deze verhalenroman opnieuw een bedreven schrijver met een groot en warm gevoel voor miskende en emotioneel gemankeerde figuren.’ – De Groene Amsterdammer

‘Doorheen de getuigenissen ontvouwt zich een divers beeld van de overleden protagonist. (…) De stijl is literair en de auteur last mijmeringen in over de dood. “Rouw is als een schaduw. Hij voegt zich naar de stand van de zon.” Spannend én diepgaand.’ – Gazet van Antwerpen

‘Ik denk dat je het boek tekort zou doen als je het een boek over rouw zou noemen. Zelfs als je het een boek over een sterfgeval zou noemen. (…) Er zit een mooie onderkoelde humor in. Er zit ook een herkenbare schets in van onze tijd. (…) Zo vertel je heel veel verhalen, kleine anekdotes en schetsen, of je zet een personage neer dat bijna om een eigen roman vraagt – om er weer te vertrekken. En dat vond ik eigenlijk de kracht van dit boek.’ – Pieter van der Wielen, Nooit Meer Slapen

‘Een verhaal dat nog lang blijft nazinderen.’ – Mixed Grill

‘Het rauwe verdriet om de plotselinge dood van Mattias dreunt na in de levens van achterblijvers. Door hun stemmen leer je Mattias kennen en begrijp je wat hem is overkomen. Het verhaal van zijn vriendin en zijn ouders zijn schrijnend in hun puurheid.’ – Zin Magazine

‘Peter Zantingh kan schrijven, dat is duidelijk. Maar hij heeft zich in Na Mattias laten verleiden een doolhof te maken van een op zich simpel verhaal. Wie Mattias laat voor wie hij was en de hoofdstukken leest alsof het korte verhalen zijn, komt gek genoeg als lezer wel degelijk aan zijn trekken.’ – Literair Nederland

‘Een ode aan de muziek. En een intrigerend boek.’ – The Daily Indie

‘Een heel intelligente en bijzonder goed geschreven roman.’ – Cinebel.be

‘Dit is geen therapeutisch boek, het is en blijft fictie. Maar het is wel een boek dat kan troosten omdat het niet blijft hangen in wat is geweest, maar helpt om te kijken naar wat er nog is en misschien wel zal komen.’ – Vlaams vakblad De Hypotheker

‘Ontzettend goed geschreven roman.’ – Jonathan Ursem, hoofdredacteur Nieuwe Revu

‘Na Mattias is een aangrijpende, actuele roman over rouw, liefde en het najagen van je dromen.’ – Tim, De Utrechtse Boekenbar

‘Ik heb je boek net uitgelezen en wow! Ik vind hem werkelijk prachtig, dus hij ligt inmiddels als tip in onze winkel.’ – Eva, De Literaire Boekhandel Utrecht

‘Als een diamant die je uit de bodem haalt, slijpt en oppoetst, zie je tijdens het lezen steeds meer de diepte en de schittering van het leven van Mattias.’ – Bart van Verkaaik Boeken

‘Verdriet, vrijheid en opheldering over de dood. Dit boek moet je lezen en doorgeven. Grandioos geschreven.’ – Frits van Boekhandel Logica

‘Boek van de maand april. De schrijfstijl is erg minimaal en direct, maar kent veel rake observaties. Zantingh weet precies hoeveel woorden hij nodig heeft om dit verhaal te vertellen.’ – Boekhandel Paagman

‘Als je het goed leest zie je dat de verhalen niet zozeer over Mattias zelf gaan, als wel wat de impact van iemands leven is in dat van een ander (ja, daar zit een verschil in). Iedereen die spreekt over Na Mattias heeft een eigen hoofdstuk, een eigen verhaal, geheel vanuit eigen perspectief.’ – Anouk van Bek, Boeken en Bijzonders

‘Nu al verliefd op ‘Na Mattias’ en niet enkel omdat The National vermeld wordt.’ – Fenna Bullen

‘Tijdje geleden dat ik zo onder de indruk was van een boek.’ – Ellen Brunninkhuis

‘Ik heb genoten van ‘Na Mattias’. Vooraf was ik bang voor een zwaarmoedig boek. Maar Zantingh heeft alle valkuilen om een tranentrekker te schrijver vakkundig ontweken. Hij weet het zelfs te presteren je met een positief gevoel achter te laten.’ – Marijke Plante

Standaard